حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

macOS 15: ویژگی های شایعه شده، دستگاه های پشتیبانی شده و…

macOS 15، به‌روزرسانی بزرگ بعدی نرم‌ افزار مک اپل در راه است.

اپل macOS Sonoma یا macOS 14 را در ماه سپتامبر پس از پیش نمایش آن در جهان در رویداد قبلی WWDC ژوئن منتشر کرد . آن رویداد همچنین شاهد ورود Apple Vision Pro و تعداد زیادی به‌روزرسانی نرم‌افزاری دیگر بود، بنابراین منصفانه است که بگوییم macOS Sonoma از انچه که انتظار میرفت پایین تر بود. اما برای کاربران مک، مهم‌ترین بخش بود – و احتمالاً زمانی که WWDC 2024 اواخر امسال نیز عرضه شود، چیز متفاوتی برای عرضه نخواهد داشت.

واضح است که هنوز نمی‌دانیم اپل از چه مکانی برای نام‌گذاری به‌روزرسانی بزرگ نرم‌افزار macOS بعدی خود استفاده می‌کند، اما می‌دانیم که حداقل در مقادیر عددی، macOS 15 خواهد بود. این آپدیت جدیدی است که به محض انتشار به طور رسمی روی تمام مک ها جدید در دسترس خواهد بود. بنابراین چه ویژگی‌هایی را می‌توانیم انتظار داشته باشیم و کدام جزئیات پیش از موعد لو رفته است؟

 

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اپل macOS Sonoma را در سپتامبر 2023 منتشر کرد تا جایگزین macOS Ventura شود. این به روز رسانی که به نام منطقه ای در کشور کالیفرنیای شمالی نامگذاری شده است، ویژگی های جدیدی را به همراه داشت که نحوه استفاده کاربران از مک را تغییر میداد.

در صدر این ویژگی ها ویجت هایی که قبلا در today view نمایش داده میشد در سیستم عامل جدید حذف و به روی دستکتاپ منتقل شدند که تجربه کابری بهتری را رقم زد. اپل همچنین برای اولین بار اجازه استفاده از ویجت های آیفون را در مک نیز داد.

سایر پیشرفت‌ها شامل محافظت از Touch ID برای حالت Private mode سافاری، بهبودهای جدید کنفرانس ویدیویی از جمله hand gestures و… بود.

اپل حالت Game Mode که یک ویژگی برای اجرای سریع بازی ها است را با کاهش بار CPU و GPU از سایر تسکها  اضافه کرد و همچنین تاخیر بلوتوث بهنگام استفاده از AirPod را بهبود داد.

همه این ویژگی‌ها، macOS Sonoma را به بهترین نسخه نرم‌افزار مک تا به امروز تبدیل کرد. با توجه به اطلاعات کمی که در مورد macOS 15 است، این امکان وجود دارد که در سال 2024 نیز منتظر چیزی مشابه ورژن قبلی باشیم. با توجه به اینکه macOS اکنون یک سیستم عامل بالغ است، روزهای تغییرات گسترده احتمالا مدت هاست که از بین رفته اند.

 

macOS 15 : ویژگی های شایعه شده

 

 macOS 15 : تمرکز بر هوش مصنوعی

اپل هنوز چیزی در رابطه با macOS 15 تایید نکرده است، اما شایعه شده است که این شرکت در سال آینده روی هوش مصنوعی تمرکز خواهد کرد. این احتمال خود را در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ارائه‌شده از جمله iOS 18 ، iPadOS 18 و watchOS 11 نشان خواهد داد .

اینکه اپل چگونه از ابزارهای هوش مصنوعی جدید خود در مک استفاده می کند هنوز مشخص نیست، اما سیری و شاید Spotlight دو مورد از محتمل ترین ذینفعان آن باشند. سیری به طور خاص نیاز مبرمی به کمک دارد، در حالی که Spotlight می تواند به منبع اطلاعاتی در سراسر اینترنت و قلمروهای هوش مصنوعی مولد تبدیل شود.

اما باز هم، هیچ چیز توسط اپل تایید نشده و نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که چه چیزی را باید از اپل انتظار داشته باشیم.

 

macOS 15: “جاه طلبانه و قانع کننده”

علیرغم اینکه macOS بالغ است، تصور می‌شود که اپل در حال کار بر روی آنچه که به‌روزرسانی‌های «جاه‌طلبانه و قانع‌کننده» می‌خواند است . این را مارک گورمن از بلومبرگ می گوید. از آنجایی که انتظار نمی رود آیفون 16 ویژگی های سخت افزاری بزرگی را ارائه دهد، در عوض انتظار می رود اپل در سال 2024 بر روی نرم افزار تمرکز کند.

متأسفانه، بلافاصله مشخص نیست که اپل چه چیزی را جاه طلبانه یا قانع کننده می داند، اگرچه گورمن به “ویژگی ها و طراحی های جدید” با “بهبودهای امنیتی و عملکرد” ​​نیز اشاره می کند. اما این همان چیزیست است که تاکنون به ما داده شده است.

 

macOS 15: چیزی که ما دوست داریم ببینیم

چند کار وجود دارد که مایلیم اپل با macOS 15 انجام دهد، اما اگر تنظیمات سیستم را کمتر به هم ریخته باشد، خوشحال خواهیم شد. گذشته از این، هوش مصنوعی در این مرحله به وضوح مورد توجه اپل است و همه ما طرفدار آن هستیم. زندگی را تصور کنید که برای مثال چیزی شبیه به ChatGPT در Spotlight تعبیه شده است.

یکی دیگر از چیزهایی که فکر می کنیم همه به آن برخورده باشند یک برنامه مدیریت رمز عبور مناسب است. وضعیت iCloud Keychain در حال حاضر کمتر از حد ایده‌آل است و کاربران مجبور به استفاده از سایر برنامه ها برای مدیریت پسورد میشوند. زمان آن فرا رسیده است که کاربران مک یک برنامه اختصاصی برای مدیریت رمزهای عبور داشته باشند، و اگر بتوانیم جزئیات دیگری مانند یادداشت ها و پیوست ها را نیز اضافه کنیم، بهتر است.

در نهایت، یک برنامه Health در این مرحله واضح به نظر می رسد. اپل اپلیکیشن Health را از آیفون به آی‌پد با iPadOS 18 آورد و زمان آن رسیده است که همان برنامه به مک نیز منتقل شود. در صورت نیاز می تواند به معنای واقعی کلمه همان برنامه باشد.

 

macOS 15 : تاریخ انتشار

اپل یک الگوی غیررسمی انتشار نرم‌افزار را در ماه ژوئن و سپس انتشار آن در سپتامبر یا اکتبر تعیین کرده است و انتظار می‌رود در سال 2024 نیز همین کار را انجام دهد. WWDC احتمالاً در هفته‌های اول ژوئن برگزار می‌شود و احتمالاً چنین خواهد شد. وقتی برای اولین بار macOS 15 را می بینیم.

انتظار می‌رود اپل واچ او اس 11 را در کنار iOS 18 ، iPadOS 18 ، watchOS 11 و tvOS 18 در WWDC رونمایی کند، قبل از اینکه برنامه‌های بتای عمومی و توسعه‌دهنده را که برای چهار ماه آینده اجرا می‌شوند، عرضه کند. اگر از الگوی خود پیروی کند، به‌روزرسانی‌های جدید در ماه سپتامبر در کنار ساعت‌های اپل به‌روزرسانی شده نیز عرضه خواهند شد.

 

macOS 15 : دستگاه های سازگار

می‌توانیم با خیال راحت فرض کنیم که تمام مک‌های M1، M2 و M3 اپل در هنگام عرضه با macOS 15 سازگار خواهند بود، اما این احتمال وجود دارد که برخی از دستگاه‌های اینتل از کار بیفتند. در حال حاضر تایید نشده است، اما در نهایت باید اتفاق بیفتد

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول